برگزاری نخستین جشنوار ه دانش آموزی جوانه های نوآور همراه با نمایشگاه در دانشگاه

۰۱ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۷۶۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۵۴
جشنواره سه شنبه مورخ 96/2/26 باحضور جناب آقای مهندس علی سعیدی  بنیانگذار نخبگان سعیدی ، جناب آقای دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزش وزارت علوم تحقیقات  ، جناب آقای خدمتی  ریاست محترم آموزش پرورش و دیگر مسئولین و عوامل اجرایی بنیاد نخبگان سعیدی در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار گردید.   رئیس دانشگاه کاشان نیز در این مراسم کیفیت بخشی به فعالیت ها را از اهداف برگزاری این جشنواره بیان کرد و گفت: یکی از سیاست های دانشگاه تعامل با مردم و جامعه است. دکتر عباس زراعت از برگزارکنندگان این جشنواره و حمایت های مهندس علی سعیدی از طرح ها قدردانی کرد و افزود: مهندس سعیدی یکی از خیرین ارجمندی است که تاکنون در راستای رشد علمی گام های مثبتی را در این دانشگاه گذاشته است. وی به ایجاد دو دانشکده آموزشی با حمایت مالی مهندس سعیدی در این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی ازفعالیت های بی دریغ  ایشان تشکیل بنیاد نخبگان سعیدی است که برگزاری این جشنواره یکی از آثار این بنیاد است. وی از دیگر اقدامات مهندس سعیدی در  دانشگاه کاشان را تشکیل مؤسسه بین المللی مطالعات پیشرفته سعیدی نام برد و افزود: در این مؤسسه نیز با همکاری پروفسورمنصوری تاکنون گام های مثبتی  برداشته شده است که جای تقدیر دارد. رئیس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: به زودی با حمایت مالی این خیر ارجمند سومین کرسی بین المللی وقفی نیز در این دانشگاه راه اندازی می شود که این زمینه ها گامی در راستای بین المللی کردن دانشگاه است. دکتر زراعت  موفقیت ها و افتخارات دانشگاه را مرهون حمایت های خیرین و اعضای هیات علمی توانمند این دانشگاه دانست و افزود: قرار گرفتن دانشگاه کاشان جزء 10 دانشگاه برتر، قرار گرفتن این دانشگاه در ردیف سطح دو دانشگاه ها، جزء یک درصد برتر دانشگاه های جهان و کسب رتبه نخست آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه در بین دانشگاه های کشور از افتخارات اخیر این دانشگاه می باشد که امید است با همکاری خیرین و مجموعه کارکنان توفیقات بیشتر این دانشگاه را شاهد باشیم.

 

موسس بنیاد نخبگان سعیدی گفت: نوآوران برندگان و سازندگان آینده جامعه هستند.

مهندس علی سعیدی در جشنواره نوآوران بنیاد نخبگان سعیدی در دانشگاه کاشان  نسل جوان را سرمایه و سازندگان کشور دانست و اظهار داشت: برگزاری این جشنواره گام مهمی برای ارائه خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان و ارتباط و تعامل هرچه بیشتر آموزش و پرورش با دانشگاه است.

وی فراهم کردن زمینه های لازم برای خلق خلاقیت دانش آموزان و دانشجویان را تاکید کرد و افزود: اگر امروز زمینه  و فرصتی را برای پرورش استعدادها و خلاقیت جوانان فراهم نکنیم در آینده این افراد نخواهند توانست خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند.

وی از دانشگاه کاشان در برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و افزود: درهای دانشگاه باید به روی مردم و افراد خلاق جامعه باز باشد تا بتوانند با همکاری و استفاده از پتانسیل های دانشگاه دستاوردهای علمی خود را ارائه دهند.

مهندس سعیدی از کسانی که نقش تربیتی دارند خواست تا سیاستگذاری درستی را برای پرورش استعدادها و نوآوری دانش آموزان و جوانان داشته باشند تا بهتر بتوانند در جامعه رشد و نمو کنند.

وی از ایجاد مرکز پژوهش برای دانش آموزان در کاشان خبر داد و افزود:  در بازدیدی که از جشنواره امروز و طرح هایی که دانش آموزان ارائه کردند داشتیم نشان از پتانسیل های بالقوه دانش آموزان این شهر می باشد که ایجاد این مرکز پژوهشی برای پرورش و توسعه هر چه بیشتر خلاقیت های این افراد در نظر گرفته می شود.

موسس بنیاد نخبگان سعیدی همچنین از فراهم کردن زمینه لازم برای معلمان علوم ریاضی به کشور سوئیس اشاره کرد و افزود: دو نفر از معلمانی که علاقمند هستند می توانند اعلام آمادگی کنند تا با حمایت بنیاد نخبگان سعیدی در بزرگترین مرکز علمی فیزیک آموزش های لازم را فراگیرند.

 مهندس سعیدی فراهم کردن فرصت های مطالعاتی را برای اعضای هیات علمی دانشگاه ها به دیگر کشورها از معاون آموزشی وزارت علوم خواستار شد و اظهار امیدواری کرد: تا با تعاملات فکری وعلمی بین المللی بتوانیم آینده درخشانی را در کشور شاهد باشیم.

 

معاون آموزشی وزارت علوم از دانشگاه کاشان به عنوان یکی از دانشگاه های خوب و مطرح کشور یاد کرد و افزود: دانشگاه کاشان جز دانشگاههای مطرح و تاثیر گذار آموزش عالی است که در طرح های علمی و بین المللی موفق بوده است.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جشنواره نوآوران بنیاد نخبگان سعیدی دانشگاه کاشان یکی از چالش های آموزش عالی را عدم تعامل با دستگاهها و مراکز علمی عنوان کرد و افزود: تعامل بین دستگاهها ، مراکز علمی و تعامل بین شهرها و مناطق مختلف یکی از عوامل پیشرفت جامعه است.

 وی یکی از مهمترین مولفه های موثر در دانشگاه کاشان را توجه به رویکرد خرد جمعی و مشارکت عمومی که جزء سیاست های آموزش عالی این دولت است بیان کرد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان همچنین در جذب خیرین نیز پیشرو است.

وی از مغفول ماندن علوم پایه ابراز نگرانی کرد و گفت: علوم پایه بستر ساز سایر رشته هاست که  متاسفانه به لحاظ فرهنگی جامعه این علوم کمتر مود توجه قرار گرفته و باید فکر کنیم که نبوغ دانشمندان زمانی ظهور و بروز خواهند کرد که در علوم پایه مورد توجه قرار گیرد .

وی به عدم پیشرفت و تحول در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: نظام آموزشی همچون 50 سال پیش اداره می شود که باید گام های تحول رادر نظام آموزشی برداریم تا دانش آموزان و دانشجویان نقش خود را در کلاس و محیط دانشگاه مفید احساس کنند.

وی نقش فعالیت های جمعی و خرد جمعی را برای توسعه و پیشرفت جامعه حایز اهمیت دانست و افزود: یکی از سیاست های آموزش عالی خرد جمعی و برقراری تعامل بین حوزه های علمی است .

وی ارتباط بین رشته ها و ایجاد علوم بین رشته ای در دانشگاهها را تاکید کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر مجوز 71 مورد رشته های جدید بین رشته ای به دانشگاهها داده شد که امید است با این رشته های جدید توسعه علمی کشور را شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاهها می توانند درس های اختیاری کاربردی را با تاثیر گذاری در معدل و برای دانش افزایی دانشجویان در دانشگاه ها ارائه دهند.

معاون آموزشی وزارت علوم توجه به کارآفرینی را برای حل مشکلات جامعه لازم دانست  و گفت: کارآفرینی یکی از مؤلفه های است که جوانان را خلاق و رفع مشکلات بیکاری و توسعه اقتصادی را به همراه دارد.

دکتر شریعتی آمار بیکاری کشور را 12 درصد و آمار بیکاری فارغ التحصیلان را 18 درصد عنوان کرد و افزود:در سال حدود 780 هزار نفر دانشجو از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند که فراهم کردن شغل برای این تعداد افراد تحصیلکرده کار بسیار سختی است.

وی به رشد توسعه آموزش عالی از سال 84 تا 92 در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در سال 1384 تعداد دانشجویان کشور دو میلیون و 200 نفر بوده که در سال 92 به چهار میلیون و 800 دانشجو افزایش یافته است.

دکتر شریعتی تعداد مراکز آموزش عالی در سال 84 را 917 مرکز عنوان کرد و گفت: در سال 92 به دو هزار و 800 مرکز افزایش یافت

وی به رشد 12درصدی جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 81 هزار عضو هیات علمی در دانشگاه ها مشغول هستند.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین مؤلفه هایی که دردانشگاهها مطرح است نسبت دانشجو به استاد است که در سال 84 این نسبت 25 بود که سال 92 به 35 مورد رسیده است.

وی ماموریت گرایی را یکی از اهداف و رسالت های آموزش عالی عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها باید به صورت مأموریت گرا و هدفمند فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه  داشتن برنامه راهبردی برای هر دانشگاه و انجام فعالیت های آموزشی و پژوهشی با جهت گیری معنادار مطابق برنامه راهبردی ضروری است خاطر نشان کرد:دانشگاهی که ماموریت گرا باشد دانشجوی آن بیکار نمی ماند.

دکتر شریعتی اظهار امیدواری کرد تا با تعامل دستگاه ها و ایجاد مراکز کارآفرینی و دانش بنیان در دانشگاه ها و ارائه طرح های تحقیقاتی کاربردی بتوان رشد و توسعه علمی و اشتغالزایی جوانان را شاهد بود.


نظر شما :