اساس موفقیت و توسعه دانشگاه کارآفرینی است.

۰۹ تیر ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۷۳۲ بدون موضوع
تعداد بازدید:۱۵۰۵
مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان گفت: اساس و پایه ی اصلی موفقیت و توسعه دانشگاه در تمامی زمینه‌ها، کارآفرینی است زیرا در قرن حاضر سرعت رشد اقتصادی بر پایه نوآوری استوار است و لذا باید بستر لازم را برای رشد کسانی که ایده را به محصول تبدیل می نمایند، فراهم سازیم و در حقیقت کارآفرینی ارتباط دهنده دانش و علوم، با صنعت و بازار است.
 
داوود حسنعلیان هدف از تشکیل مراکز کارآفرینی را کمک به دانشگاه در دوره بعد از پژوهش ذکر کرد و اظهار داشت: توانمندسازی دانشجویان دانشگاه از طریق ارتقاء دانش مهارت و نگرش کارآفرینانه همه دانش‌آموختگان دانشگاه، از جمله اهداف این مرکز است.

وی وظیفه ی اصلی مرکز کارآفرینی را سیاستگذاری بیان کرد و افزود: روند روبه افزایش خروجی دانشگاه‌ها، پر‌شدن تمام نیازهای معمولی جامعه و نوسان درآمد ارزی کشور ضرورت توجه به دانشگاه‌های ثروت‌آفرین و فن‌آفرین را ایجاب می کند.

وی با بیان این که در دانشگاه تنها نباید به یک مرکز کارآفرینی در کنار دیگر واحدها بسنده شود، اظهار داشت: انتظار می‌رود مرکز کارآفرینی به عنوان سیاستگذار کارآفرینی، یک تفکر کارآفرینی را در دانشگاه ایجاد کند؛ تفکری که بستر لازم برای کلیه پژوهش‌های کاربردی، تحقیقات علمی پیشرفته، ارتباط با صنعت، مرکز رشد و همه ی تحقیقات مرتبط با نیازهای جامعه را فراهم سازد.

مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان با اشاره به این که میزان موفقیت دانشگاه‌‌ها در سراسر کشور، تابع میزان فعالیت و سیاستگذاری مرکز کارآفرینی است، افزود: بر همین اساس، توجه به آموزش‌ها و تحول نگرش اساتید، دانشجویان به خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارمندان ضرورت دارد.

حسنعلیان خاطر نشان‌کرد: در راستای نیل به اهداف ترسیمی، ما برنامه‌های متنوعی را طراحی کرده ایم و این برنامه‌ها شامل برنامه‌های سیاستگذاری و اجرایی است.

وی اظهار داشت: در زمینه اجرایی مهم ترین وظیفه ی مرکز کارآفرینی، ترویج کارآفرینی و نفوذ در تمامی گروه‌های انسانی دانشگاه شامل اساتید، دانشجویان و کارکنان می باشد.

مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان افزود: آشنایی اساتید با تفکر کارآفرینی، تدوین و تغییر محتوای دروس متناسب با نیاز، شناسایی خلاقانه ی کاربردها و نیازها و آشنایی با محیط کسب و کار و ترویج کارآفرینی مستقل را شامل می شود.

وی خاطر‌نشان‌کرد: راهنمایی جهت تهیه‌ و‌ تنظیم پایان‌نامه‌های کاربردی دانشجویان و همچنین بهره‌گیری مناسب از کارورزی و کارآموزی دانشجویان توأم با آموزش مباحث کارآفرینی و معرفی کار آفرینان موفق و ناموفق جهت نیل به کارآفرینی مستقل در حوزه دانشجویی از برنامه های مرکز است.

حسنعلیان اظهار داشت: کارمندان نیز با همکاری مدیریت طرح و برنامه و امور اداری می‌توانند با آموزش کارآفرینی سازمانی جهت روانسازی و ارائه ی خدمات بیشتر و بهتر آشنا شوند.

 وی شناخت ظرفیت‌های بومی منطقه و امکان تجاری‌سازی و بهره وری بهتر از منابع را مورد تاکید قرار داد و افزود: گرفتن پروژه از صنعت وظیفه ی مدیریت ارتباط با صنعت است؛ ولی وظایف مرکز کارآفرینی و مرکز رشد خلق فناوری و محصول و ارائه ی آن به صنعت و جامعه است.

رییس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه کاشان با بیان اینکه موفقیت و پایداری مرکز رشد کاملاً در بستر مرکز کارآفرینی انجام می شود اظهار امیدواری کرد: با روانسازی، آموزش و ترویج مناسب کارآفرینی در دانشگاه، شاهد ظهور و بروز و خلق ایده‌های فناورانه در مرکز رشد باشیم و دانشگاه کاشان به عنوان یک دانشگاه فناور که دائماً به شکل اساسی محل ظهور و بروز ایده‌های نو می باشد، به مرکز کارآفرینی و محل تجلی و ظهور ایده ها تبدیل شود.

همکاری تمامی مجموعه ی دانشگاه برای توسعه کارآفرینی لازم است.

حسنعلیان همکاری تمامی مجموعه ی دانشگاه را برای توسعه کارآفرینی در دانشگاه لازم دانست و اظهار داشت: میزان موفقیت این مرکز کاملاً بستگی به همکاری مدیریت دانشکده‌ها و مدیر گروه‌های آموزشی دارد و انتظاری که از تمام دوستان عزیز دانشگاهی داریم این است که موفقیت دانش‌آموختگان را در بیرون دانشگاه مورد بررسی و مطالعه قرار دهند.

مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان با بیان این که رسالت اصلی مرکز کارآفرینی در حقیقت ایجاد گسترش حرفه‌های معمولی نیست افزود: کار مرکز کارآفرینی، فن‌آفرینی، فناوری، ثروت آفرینی و مسائلی از این قبیل است.

 وی با تاکید بر این که برای حفظ و بقای دانشگاه، راهی جز کارآفرینی وجود ندارد، افزود: این یک برنامه اختیاری نیست و جزء باید‌هاست و عملاً در بهترین دانشگاه‌های ایران بسیاری از بهترین خروجی‌های ما هیچ امکان به کارگیری در جامعه را ندارند و لذا به عنوان رسالت آموزشی و اخلاقی وظیفه داریم تمام هم و غم خود را در همکاری با کارآفرینی برای تغییر این وضعیت به کار گیریم و این به عنوان یک رسالت قانونی، اخلاقی و شرعی مطرح است؛ بنابراین همکاری اساتید دانشگاه در جهت نیل به مقصود فوق‌العاده مهم است.

حسنعلیان با اشاره به این که بیکاری ریشه فساد، فقر و بدبختی‌های جوامع است و اگر خوب کار نکنیم و به رویکرد واقعی کارآفرینی توجه نکنیم، دانش‌آموختگان بیکار یک تهدید محسوب می‌شوند و در حقیقت عامل انهدام خانواده‌ها و جوانان خواهیم بود خاطر نشان‌کرد: با توجه به این که مدیریت دانشگاه آماده ی مساعدت در زمینه ی کارآفرینی می باشند، امیدواریم با همکاری مجموعه دانشگاه، به نقطه مطلوب برسیم.


نظر شما :