طراحی و ساخت سیستم پیشرفته کنترل هوشمند موتورخانه در دانشگاه كاشان

۰۲ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۶۶۵ بدون موضوع
تعداد بازدید:۸۳۱

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، آقاي احسان بلور كاشاني، دانشجوی نخبه دانشگاه کاشان،در خصوص قابلیت های این سامانه گفت: سیستم کنترل هوشمند موتورخانه، سامانه ای است که از طریق آن تجهیزات داخل موتورخانه متناسب با نیاز حرارتی داخل ساختمان به کارگرفته می شوند.
بلورکاشانی، افزود: تشخیص این نیاز از طریق سنسورهای داخل و خارج ساختمان و با توجه به شرایط محیطی توسط سیستم هوشمند انجام می پذیرد، این امر باعث می گردد تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت موتورخانه میزان استهلاک تجهیزات کاهش یافته و آسایش حرارتی داخل ساختمان در حد استاندارد خود تنظیم گردد.
وی با بیان اینکه امروزه به دلیل عدم کارایی دقیق و محدودیت های کنترل های دستی، استفاده از این سامانه امر ضروری است، اظهار داشت: ایجاد دمای مطلوب در ساختمان، استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها، قابلیت عملکرد برنامه ریزی زمانی، کاهش چشمگیر هزینه هاي مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی، عدم نیاز به اپراتور دائمی ساختمان، امکان مانیتورینگ (نمایش) و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل سیستم و امکان مشاهده مشکلات اساسی موجود در موتورخانه بر روی نمایشگر دستگاه به دلیل وجود سیستم عیب یاب از ویژگی های این سامانه است.
مدیر عامل شرکت هوپاد گستر صنعت کاشان ، با اشاره به کاهش انرژی های تجدید ناپذیر در جهان وافزایش قیمت حامل های انرژی گفت: این سیستم میزان مصرف انرژی گاز را 30 تا 45 و برق را 10 تا 15 درصد کاهش می دهد.
بلورکاشانی، با بیان اینکه مراحل ثبت این سیستم در دست بررسی است  تصریح کرد: این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسور حرارتی نصب شده در ضلع شمال و داخل ساختمان لحظه به لحظه اطلاعات محیط بیرون ساختمان را اندازه گیری و با تشخیص نیاز حرارتی ساختمان با استفاده از سنسور نصب شده در داخل ساختمان یک نمودار حرارتی که تابعی از شرایط محیط خارج ساختمان می باشد را تعریف و تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان و یا زمستان، تجهیزات موتورخانه را راهبری می نماید.
این دانشجوی نخبه و برگزیده جشنواره خوارزمی، از جمله فواید استفاده از سیستم های کنترل هوشمند را کاهش مصرف گاز و برق و آب (به خصوص در اماکن اداری)، کاهش مصرف انرژی در زمان پیک بار (پیک زدایی) و کاهش بار تحمیلی به نیروگاهها و پالایشگاهها، کاهش آلاینده های زیست محیطی و در نتیجه کاهش هزینه های درمانی،کاهش صدمات وارده به لایه ازن به دلیل کنترل سیستم های حرارتی و کاهش آلاینده های مربوط به سوخت مشعل ها وکاهش میزان واردات سوخت و کاهش خروج ارز از کشور ذکر کرد و افزود: این سامانه همچنین در مرغداریها و گلخانه ها نیز قابل نصب و از طریق تلفن همراه و اینترنت قابل کنترل است.
وی  با اشاره به اینکه مشابه خارجی این دستگاه موجود است خاطر نشا ن کرد: قیمت مشابه خارجی این دستگاه چهار برابر قیمت داخلی است.
گفتنی است، این دانشجو با ثبت شرکت هوپاد گستر صنعت و ایجاد زمینه اشتغال برای 6 نفر با همکاری مرکز رشد دانشگاه کاشان قصد دارد تا این سامانه پیشرفته را به صورت انبوه وارد بازار نموده تا گامی در راستای تحقق شعار تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی بردارد.
 


نظر شما :