آزمایشگاه کنترل کیفی عرقیجات کشور در کاشان تأسیس مي شود.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۶۵۴ بدون موضوع
تعداد بازدید:۱۴۷۰

به گزارش پورتال خبري كاشان ، دكتر عبدالرسول ابراهیم‌آبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مجوز تأسیس آزمایشگاه کنترل کیفی اسانس و عرقیجات کشور در کاشان تا مهرماه سال جاری دریافت می‌شود. وی افزود: با تأسیس این آزمایشگاه، دانشگاه کاشان و پژوهشکده اسانس قمصر کاشان، به مرجع کنترل کیفی اسانس و عرقیجات کشور تبدیل می‌شود. رئیس کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب دانشگاه کاشان یادآور شد: برای تهیه دستگاه‌های این آزمایشگاه تا کنون حدود نیم میلیارد تومان هزینه شده است. ابراهیم‌آبادی با اشاره به ورود اسانس و گلاب تقلبی به بازار توسط برخی از افراد فرصت‌طلب و سودجو گفت: با شروع به کار آزمایشگاه کنترل کیفی اسانس و عرفیجات کشور در کاشان از ورود گلاب و اسانس تقلبی به بازار جلوگیری و مشکل کنترل کیفی این محصول به کلی برطرف می‌شود.

وی صنعت گل و گلاب را با ساخت دستگاه‌های اسانس‌گیری در آستانه تحولی بنیادی دانست و مهم‌ترین دلیل عقب‌ماندگی در این صنعت را عدم استفاده از دانش و فناوری روز این صنعت ذکر کرد و ابراز داشت: پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان و کانون هماهنگی گل محمدی و گلاب تلاش دارد تا با استفاده از فناوری‌های نوین علمی با ساخت دستگاه‌های پیشرفته و با به کارگیری آن زمینه لازم برای ایجاد تحولی بزرگ در این صنعت را فراهم سازد تا این صنعت را به جایگاه شایسته خود در جهان برساند.

ابراهیم‌آبادی ادامه داد: در حال حاضر یک سیستم کامل اسانس‌گیری که تکنولوژی جديدي دارد، در فصل گل مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته وی، این سیستم از سه تن گل  یک کیلو اسانس با بهترین استاندارد دنیا و 100 لیتر گلاب با غلظت 30 و یکنواخت و بدون تغییر کیفیت تولید می‌کند.این مسئول عدم آلودگی زیست محیطی، عدم تغییر کیفیت و حفظ یکنواختی گلاب و اسانس مطابق با استانداردهای جهانی تولیدات را از ویژگی‌های این سیستم برشمرد.

رئیس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان از تأسیس رشته فناوری اسانس در مقطع لیسانس در این پژوهشکده خبر داد و گفت: تا کنون دو دوره دانشجو در این رشته پذیرش شده‌اند.ابراهیم‌آبادی همچنین از تأسیس رشته دکترای فناوری اسانس در سال آینده خبر داد و این رشته را در کشور رشته‌ای منحصر به فرد دانست و یادآور شد: یکی از افتخارات شهرستان کاشان این است که پیشگام در تربیت نیروی انسانی در بخش فناوری اسانس است.

وی سطح زیرکشت محصول گل محمدی در منطقه کاشان را در حال حاضر  یک‌هزار و 460 هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان یک‌هزار و 200 هکتار بارور و 260 هکتار به صورت نهال است. این مسئول متذکر شد: از سطح یک‌هزار و 200 هکتار گلستان‌های بارور منطقه کاشان حدود 5 هزار تن گل تر و یک‌هزار و 250 تن گل خشک برداشت می‌شود و همچنین از 5 هزار تن گل تر، مقدار 5 هزار تن گلاب به علاوه 500 کیلوگرم اسانس گل محمدی استحصال می‌شود.

در منطقه کاشان علاوه بر 950 کارگاه سنتی گلابگیری، 20 کارگاه صنعتی و نیمه صنعتی گلابگیری نیز وجود دارد که گلاب تولید شده در این کارگاه‌ها، ضمن ارسال به بازار داخلی و خارج از کشور، همه ساله نیز برای شست‌شوی خانه خدا مورد استفاده قرار مي گيرد.


نظر شما :