کسب دو مقام اول توسط هر دو تیم دانشگاه کاشان در دو بخش از مسابقات ملي ماهواره دا

۰۴ آذر ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۶۳۰ بدون موضوع
تعداد بازدید:۹۴۸

کسب دو مقام اول توسط هر دو تیم دانشگاه کاشان در دو بخش از مسابقات ملي ماهواره دانشجويي (کن ست)

خبرگزاري فارس: عضو تيم فني برگزاركننده مسابقات ملي كن ست ايران گفت: نخستين دوره مسابقات ملي ماهواره دانشجويي با عنوان مسابقات ملي كن ست ايران با مشخص شدن تيم هاي برتر به كار خود پايان داد.

نخستين دوره مسابقات ملي ماهواره دانشجويي با عنوان مسابقات ملي كن‌ست ايران دوم و سوم آذرماه امسال در فرودگاه خصوصي آزادي شهر آبيك برگزار شد.

وي ادامه داد: در اين دوره از مسابقات 35 تيم داوطلب شركت در بخش مسابقه بودند كه پس از بررسي‌هاي لازم 18 تيم شرايط لازم را براي حضور در مسابقات پيدا كردند.

در این مسابقات فقط دو تیم دانشجویی از دانشگاه کاشان شرکت کرده بودند.

اين دوره از مسابقات در چهار گروه بررسي اتمسفر استاندارد، اتمسفر آزاد، تصويربرداري استاندارد و تصويربرداري آزاد برگزار شد.

در پايان نخستين دوره مسابقات ملي كن‌ست ايران در بخش بررسي "اتمسفر استاندارد" تيم سُها از دانشگاه كاشان رتبه نخست، تيم ترنكوئيليتي لندر از دانشگاه اصفهان و تيم رتبه دوم، تيم سديد از دانشگاه مالك اشتر رتبه سوم، تيم قوطي آتشين از دانشگاه صنعتي شاهرود رتبه چهارم و تيم آتيستا از دانشگاه پيام ‌نور اصفهان رتبه چهارم را كسب كرد.

در بخش بررسي "اتمسفر آزاد" تيم شهاب از دانشگاه كاشان رتبه نخست، تيم ققنوس از دانشگاه صنعتي اميركبير رتبه دوم و تيم برنا از بين دانشگاهي رتبه سوم را كسب كرد.

در بخش "تصويربرداري استاندارد" هيئت داوران هيچ تيمي را حائز رتبه نخست ندانست ولي تيم پرنده خشمگين از دانشگاه صنعتي اميركبير و تيم كميل از دانشگاه مالك اشتر را به طور مشترك حائز رتبه دوم، تيم باراكودا از دانشگاه صنعتي شاهرود را حائز رتبه سوم و تيم تيتان از دانشگاه آزاد كاشان را حائز رتبه چهارم اعلام كرد.

در بخش "تصويربرداري آزاد" تيم ابركن از دانشگاه صنعتي اميركبير رتبه تخست، تيم پلوتون از دانشگاه آزاد علوم و تحقيقات تهران رتبه دوم و تيم زوپيرا از دانشگاه صنعتي شاهرود رتبه سوم را كسب كرد.

در اين دوره از مسابقات به تمامي تيم‌ها گواهي شركت در مسابقات ارائه شد و از تيم‌هاي اول، دوم و سوم هر بخش با تنديس مسابقات و جوايز نقدي تقدير شد.

تيم شهاب با توجه به كسب بيشترين امتياز در بين همه تيم‌ها، تيم ممتاز مسابقات شناخته شده و جايزه‌ ويژه كه حمايت مالي پژوهشگاه هوافضا براي شركت در مسابقات بين‌المللي كن‌ست بود را دريافت كرد.

کسب این مقام را به آقای دکتر فرجی استاد راهنمای این دو تیم و اعضای تیم شهاب (آقایان بهروز دادخواه، احمدرضا حدیدی، میلاد شیری، مسعود مدح خان و احسان هدایتی)و تیم سها (آقایان مرتضی یوسفیان، مهرداد قربانی، ایمان محمدی، مهدی چنگانی و کاظم حوری) تبریک می­گوییم.

پژوهشگاه هوافضا قصد دارد در فاصله‌اي نزديك دومين دوره ملي و اولين دوره‌ بين‌المللي اين مسابقات را برگزار كند.

اين دوره از مسابقات با حضور علاقمندان به حوزه‌هاي مهندسي هوافضا و مكاترونيك برگزار شد كه هدف از برگزاري اين مسابقات تشويق دانشجويان به فعاليت‌هاي علمي و آموزش فرآيند طراحي و ساخت سيستم‌هاي عملياتي فضايي بوده است.

در اين مسابقات دانشجويان ماهواره‌هاي خود را كه در ابعاد قوطي نوشابه ساخته شده براي رقابت آورده‌اند كه در ارتفاع خاصي در فضا رها مي‌شود و بعد اين ماهواره‌ها بايد پس از انجام مأموريت‌هاي خود در 500 متري زمين با استفاده از بالون فرود بيايند.

وي تصريح كرد: هدف از برگزاري اين مسابقات تشويق دانشجويان به فعاليت‌هاي علمي و آموزش فرآيند طراحي و ساخت سيستم‌هاي عملياتي فضايي است كه تاكنون تيم‌هاي در دو فاز اقدام به تهيه گزارش‌هاي طراحي كرده‌اند.

اين مسابقات زمينه‌اي براي حضور دانشجوياني است كه علاوه بر فعاليت‌هاي نظري دانشگاهي به امور تحقيقاتي و فعاليت‌هاي عملي و كاربردي نيز گوشه چشمي دارند، اميدواريم كه اين مسابقات به پيشرفت كشورشان در حوزه‌ فضايي كمك شاياني بكند.

* كن ست چيست؟

واژه‌ كَن سَت از واژه‌هاي كن (can) به معناي قوطي و ست (sat) كه مخفف واژه‌ي (satellite) به معناي ماهواره است، ساخته شده است. بنابراین كَن سَت یعنی ماهواره با ابعاد کوچک.

كن ست را مي‌توان با وسايلي همچون راكت و بالن از ارتفاعات مختلف رها كرد تا مأموريت مورد نظرش را انجام دهد، افزون بر آن، سامانه‌هاي فرود متفاوتي مي‌تواند براي كن‌ست استفاده شود كه شاخص‌ترين آن‌ها چتر (Parachute) است. كن‌ست‌ها در دو كلاس استاندارد (كه ابعاد آن در حد قوطي نوشابه است) و آزاد (كه حجم آن به يك ليتر محدود مي‌شود) طراحي و ساخته مي‌شوند.

كن‌ست يك سامانه‌ بسيار ساده‌اي مكاترونيكي است كه به عنوان زيرمجموعه‌اي از دانش رباتيك فضايي مطرح مي‌شود، نام اين سامانه بر پايه استاندارد ساخت آن هم‌ارز ماهواره‌اي كه در ابعاد قوطي نوشابه است، برگزيده شده است.

اين سامانه يك فرصت آموزشي براي دانش‌آموزان كه علاقمند به طراحي و ساخت ماهواره‌اي هستند، فراهم مي‌كند.

يك كن ست بايد شامل همه‌ بخش‌هاي اساسي يك ماهواره از جمله زيرسيستم‌هاي توان، مديريت داده و فرمان و مخابرات باشد تا بتواند به صورت مستقل عمل كند.


نظر شما :