توليد اسانس گل محمدي با ارزش‌تر از گلاب است

۳۱ خرداد ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۵۹۲ بدون موضوع
تعداد بازدید:۱۲۵۳

 

مدير کانون هماهنگي فناوري گل محمدي و گلاب دانشگاه کاشان با تأکيد بر لزوم ترويج فرهنگ استحصال اسانس به جاي گلاب گفت: استحصال اسانس به جاي گلاب پر درآمد تر است و موجب رشد اقتصادي مي‌شود.

 

دكتر عبدالرسول حقير ابراهيم‌آبادي، گل محمدي را سلطان گل‌ها و اسانس اين گل را با ارزش‌ترين محصول صنعت گل محمدي دانست و افزود: گلاب به علت دارا بودن مصرف کننده زياد و حجم گسترده كارگاه‌هاي سنتي با معضلاتي روبرو بوده است.

 

وي، تقلب در محصول گلاب توسط عده اي سودجو را از مشکلات آن برشمرد و اظهار داشت: وجود دو هزار گلابگير سنتي در منطقه كاشان و نداشتن ابزار تشخيصي مناسب، اين صنعت را با مشکل مواجه ساخته است.

 

دكتر حقير ابراهيم‌آبادي، با اشاره به اينکه گلابگيري‌هاي صنعتي به دليل نظارت دستگاه‌هاي اجرايي مربوطه در توليد گلاب و تمايلشان به حفظ اعتبار خود معمولاً تقلب نمي‌کنند، افزود: برخي واحدهاي گلابگيري سنتي با وجودي که از طرف اداره بازرگاني و ديگر دستگاه‌ها نظارت مي‌شوند اما به سبب گستردگي واحدها با سوء استفاده، گلاب نامرغوب توليد مي‌کنند.

 

مدير کانون هماهنگي گل محمدي و گلاب دانشگاه کاشان، اسانس گل محمدي را مانند طلا با ارزش دانست و افزود: از اسانس گل محمدي مي‌توان در صنعت عطرسازي براي ادکلن‌هاي گرانقيمت استفاده کرد.

 

وي، نبود دانش کافي، ارزش گذاري، بازاريابي و فرآوري و نبود پايگاه علمي توانمند و آگاه براي پشتيباني علمي مناسب از مراحل توليد و فرآوري را از مشکلات صنعت گل و گلاب و اسانس ذکر کرد و افزود: ايران با داشتن توان بالقوه زياد در اين صنعت به دليل عدم بکارگيري دانش و فناوري روز در مقايسه با ديگر کشورهاي جهان پيشرفتي نکرده است.

 

به گفته وي، کانون هماهنگي فناوري گل محمدي و گلاب دانشگاه کاشان با داشتن آزمايشگاه، تجهيزات و دستگاه‌هاي مربوطه امکان آناليز گلاب و اسانس را براي برطر ف کردن اين مشکلات دارد.

 

دكتر حقيرابراهيم‌آبادي اظهار داشت: با ساخت دستگاه تقطير مداوم در اين کانون، از هر سه تن گل محمدي يک کيلو اسانس استحصال مي‌شود.

 

شايان ذكر است کانون هماهنگي فناوري گل محمدي و گلاب دانشگاه کاشان ارديبهشت سال جاري با همکاري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در محل پژوهشکده اسانس‌هاي طبيعي دانشگاه کاشان در شهر قمصر گشايش يافت.

 

يک‌هزار و 200 هکتار از زمين‌هاي برزک، جوشقان کامو، قمصر و روستاهاي تابعه در شهرستان کاشان زير کشت گل محمدي قرار دارند و سالانه بيش از هفت هزار و 500 تن گلاب در اين شهرستان توليد مي‌شود.


نظر شما :