تولید بتاکاروتن از جلبک سبز دانالیلا

۲۰ آبان ۱۳۸۷ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۵۳۷ بدون موضوع
تعداد بازدید:۲۶۸۰

استخراج بتا کاروتن در روغن نباتی از جلبک سبز دونالیلا در هسته­ی زیست فن، مستقر در واحد دانشگاهی مرکز رشد دانشگاه کاشان در مقیاس نیمه صنعتی انجام شد. در ضمن این هسته موفق به تولید پودر خشک جلبک که به صورت قرص نیز قابل عرضه به بازار است گردید. لازم به ذکر است این جلبک در ایران تاکنون به تولید تجاری نرسیده بود که با تولید نیمه صنعتی آن در هسته­ی زیست فن زمینه­ی تحقق این امر در کشور فراهم شد.

تولید این جلبک در داخل کشور ایران بسیار مقرون به صرفه است؛ چون دستیابی به منابع بسیار ارزان آب شور که از الزامات تولید صنعتی فرآورده­های مورد نظر است، آسان می­باشد. از طرفی می­توان بسیاری از آب­های شور ( از جمله دریاچه­ی نمک کاشان ) را که برای کشت هیچ نوع گیاهی مناسب نیست به این روش مورد بهره­برداری بهینه قرار داد.

جلبک دونالیلا مهم­ترین منبع تجاری بتاکاروتن طبیعی محسوب می­شود. از این ماده به عنوان عامل رنگ کننده در صنایع غذایی و تأمین کننده­ی ویتامین A در خوراک انسان و حیوانات استفاده می­شود. از طرف دیگر در سال­های اخیر مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده که خواص غیر قابل انکاری برای بتاکاروتن طبیعی در جلوگیری از انواع تومور و سرطان و بیماری­های قلبی را به اثبات رسانده است و آن را در موقعیت برتری نسبت به نوع شیمیایی آن قرار داده است.


نظر شما :